Gyakran felmerülő kérdés: vajon melyik a hatékonyabb? A social media marketing vagy a social media hirdetések? Egyáltalán mi a különbség a kettő között? Melyikbe fektess több energiát és pénzt?
A social media komoly marketingeszközzé nőtte ki magát az utóbbi években. Ma már jóformán egyetlen vállalkozás sem létezhet a megfelelő social media kommunikáció nélkül, hiszen valamilyen formában az összes célközönség jelen van a platformok egyikén (vagy éppen az összesen), így a marketingstratégia szerves részét képezi a közösségi média kommunikáció is.
Azt mindenképpen ki kell emelnünk, hogy 2021-ben jó organikus tartalmat gyártani kifejezetten nehéz, hiszen a legtöbb esetben még az átgondolt tartalom is elvész a zajban. Hirdetésekből ügyfelet szerezni azonban nem olyan időigényes, különösen, ha a hirdetéseid a megfelelő kezekben vannak.
Ennek ellenére fontos különbséget tenni a két irány között, ugyanis az organikus tartalomgyártás gyakran eltér a hirdetett social media kampányoktól.
Éppen ezért nem is hagyunk téged bizonytalanságban, hanem inkább összegyűjtjük az alábbiakban azt, mi is az a social media marketing és miben mások a social media hirdetések.
Mi tartozik a social media alá?
A szakemberek két csoportba osztják a social media világát:
- organikus eléréseken és tartalmon alapuló közösségi média,
- hirdetéseken alapuló közösségi média.
Az előbbibe tartoznak azok az elemek, amellyel a márka iránti elköteleződést, és az értékeid megismertetését helyezed előtérbe. Ezek lehetnek blogposztok, kreatív tartalmak, videók vagy akár podcast is: a lényeg, hogy bemutasd bennük, miként is működik a vállalkozásod, és mit tartasz fontosnak.
Az utóbbi pedig azokat a fizetett közösségi média promóciókat jelenti, amelyek jól átgondolt, beállított üzletszerzés céljával jöttek létre, és amely segítségével látogatókat terelsz az weboldaladra, bemutatod a szolgáltatásod vagy terméked, és vásárlásra buzdítod a vevőid.
Mit értünk social media marketing alatt?
A social media marketing röviden az organikus eléréseket és a kreatív, értéket adó tartalmakat foglalja magába.
Nagyon fontos a minőség, és az információ. Érdemes informatív, inspiráló és szórakoztató tartalmakra gondolni, emellett jó, ha a célod a közösségépítés valamint az edukálás is.
Azt azonban fontos leszögeznünk, hogy a jó és igazán figyelemfelkeltő tartalomgyártás nem egyszerű menet.
Elsőként is fontos, hogy a célközönségednek és céljaidnak megfelelő platfomot válassz. Hiszen ha például a tizenéveseket célzod a termékeddel, a LinkedIn nem lesz a legjobb választás.
A social media tartalmakat illetően a legfontosabb cél, amit megfogalmazhatunk, az a közösségépítés. A jó organikus social media tartalom ugyanis akkor terjed, ha van egy bázis, aki szép lassan egyre messzebb és messzebb juttatja a tartalmat az aktivitásával. Ehhez persze jó tudni, mit is szeret igazán a közönséged, és mit szeret az algoritmus.
Mikor használd az organikus közösségi média erejét?
Akkor érdemes jó és minőségi social media tartalmakba fektetni, ha:
- a célcsoport elsősorban a közösségi oldalakon van jelen: ehhez természetesen behatóan ismerned kell a közönséged és a szokásaikat, illetve akkor is nagyon hasznos az organikus tartalom, ha nem kifejezetten egy adott közönséget céloznál be, hanem a célzásod sokkal tágabb;
- ha alacsony a marketing költségvetés: ezesetben érdemes az organikus tartalmakba időt fektetned, így a hűséges közösségedből hamar látogatók és vásárlók lehetnek;
- ha hosszútávon gondolkozol: a következetesség és a türelem félsiker, ugyanis a lojális közösségépítés nem egyik napról a másikra fog végbemenni, érdemes tehát időt áldozni a folyamatra;
- ha értéket szeretnél átadni a szolgáltatásaidon, vagy termékeiden keresztül: az értékteremtés és a minőségi kommunikáció erős érvek az organikus kommunikáció mellett, hiszen így szerezhetsz igazán elkötelezett vásárlókat, látogatókat.
Az organikus közösségi média előnyei
Természetesen a social media marketing számos előnnyel is jár:
- márkaismertség és márkahűség növelése;
- szakértői státusz elősegítése;
- hitelesség növekedése;
- hosszútávú befektetés;
- új vásárlók elérése, ösztönzése.
Hogyan csináld jól?
Ahhoz, hogy működjenek az organikus tartalmak, számos elemre oda kell figyelned. Ha megvan a stratégiád, és tudod, hogy kiket miként szeretnél elérni, máris könnyebb a helyzeted. Ehhez persze nem árt tudni, milyen is a jó tartalom, és hogyan érdemes mindezt felépíteni.
Ismerd meg a szabályokat!
Ismerd meg az algoritmust!
Minden közösségi média platform másképp működik, másképpen kell “etetni a szörnyet”. Mivel az algoritmusok folyamatosan változnak, ezért állandóan naprakésznek kell lenned, és figyelemmel kell követned ezeket a módosításokat.
Az alapvető, és általánosan elfogadott tény az, hogy az algoritmusokat úgy tervezik, hogy a lehető legjobb élményben legyen része a felhasználóknak: éppen ezért neked is olyan tartalmakat kell készítened, amelyek élményt nyújtanak a közönségednek.
A lényeg a tartalom!
A tartalom jó minősége és az ütős kreatív elengedhetetlen ahhoz, hogy célt érj a tartalmaiddal. A jó tartalom persze szorosan összefügg az algoritmussal, a közönséged érdeklődésével.
Tudást, értéket, élményt kell adnod a követőidnek, így fogják majd értékesnek gondolni azt, amit látnak.
A trendek pedig folyamatosan változnak, neked pedig célszerű felülni erre a hullámra.
Mik azok a social media hirdetések?
Ha már a legtöbb csatornát kipróbáltad a hirdetésre, akkor a közösségi média hirdetési kampányai sem lesznek ismeretlenek számodra.
2021-ben már számos színes, izgalmas megoldás közül választhatsz, jóformán bármilyen hirdetést létrehozhatsz, így szinte bárkit el is érhetsz velük a social mediában.
A social media hirdetésekről ugyanis az a hír járja, hogy remek eredményeket hoznak. Ez félig igaz is, azonban nem mindegy, mire kattintanak az elért emberek. A költségek megtérülése nagyban függ attól, hogy mennyire csábítóak a hirdetéseid. Emellett persze a beállítások is sokat számítanak, és itt a jól elhelyezett linkekről, célközönségről, hirdetési költségek kiválasztásáról is szól.
Mikor használd a social media hirdetéseket?
Gyakori kérdés, hogy mikor érdemes a közösségi média hirdetésekbe fektetni, illetve, hogy mindenkinek szükséges-e hirdetési platformként tekinteni ezekre az oldalakra.
Akkor használj social media hirdetéseket, ha:
- a márkaismertség megteremtése a cél: még új vagy a piacon, és szeretnél minél nagyobb visszhangot teremteni az éterben;
- azonnali forgalomterelést vagy ügyfélszerzést érnél el a webhelyeden: a hirdetési kampányok egyik nagy előnye, hogy szinte azonnali eredményeket érhetsz el, emellett akkor is hasznos, ha új terméket, szolgáltatást vezetsz be vagy kampányt indítasz;
- ha meghatározott a célközönség, vagy éppen nagyon kicsi: optimalizált hirdetésekkel rendkívül pontosan célozhatod meg a vásárlóid;
- ha korlátozott ideig érvényes az ajánlat: akciók és kedvezmények, esetleg különleges ajánlatok esetén szintén jól jöhet a gyors és minél nagyobb közönséget elérő hirdetési kampány.
A hirdetések előnyei
A social media hirdetések számos előnye közül ezek a legfontosabbak:
- gyorsabb növekedést tesz lehetővé;
- könnyebben célozható az adott célcsoport;
- nagyobb és gyorsabb kampányokat hozhatsz létre.
Hogyan csináld jól?
Ahhoz, hogy a hirdetéseid biztosan betaláljanak, jól is kell összerakni őket. Ehhez az alábbiak nélkülözhetetlenek:
- a célcsoportod pontos ismerete;
- remarketing használata;
- ütős kreatív;
- több social media platform használata;
- pontos költségmeghatározás;
- jó szöveg;
- mérhető.
Sokan nem bíznak a szakemberekben, mert nagy kiadásokat látnak a munkájuk kapcsán, esetleg már belefutottak rossz tapasztalatokba. Összességében azonban elmondható, hogy ha profikra bízod a hirdetési beállításokat, nagyobb eséllyel érsz el jó eredményeket.
Ismerd meg a szabályokat!
Éppen ezért a hirdetések, és a fent említett algoritmus ismerete nélkül nem érdemes belevágni a social media hirdetési kampányokba.
Social media marketing vagy social media hirdetések: melyik a jobb?
Ha igazán őszinték akarunk lenni a kettő együttesen működik igazán jól. Hogy miért?
Social Media Marketing | Social Media Hirdetések | |
Célközönség | Ideális, ha csak a meglévő közönséged érnéd el. | Ideális, ha új embereket érnél el |
Költség | Ingyenes. | Ráfordítást igényel. |
Weboldal forgalma | Hosszútávon is visszatérő látogatók. | Nagy látogatószám rövid időn belül is. |
Időintervallum | Hosszútávú előnyökkel kecsegtet. | Záporoznak az előnyök, amíg befektetsz a hirdetésekbe. |
Business modell | B2C, de már B2B-n belül is ideális. | B2C és B2B is jó megoldás. |
A fenti táblázatból láthatod az előnyöket, de egy erős stratégia mindkét megoldásra épít. Az organikus tartalmakra szükség van ahhoz, hogy hiteles legyél és hűséget ébressz az emberekben.
A fizetett hirdetésekkel pedig nagyobb látogatószámot érhetsz el, és új emberekhez juttathatod el az üzeneted.
Az új vevőkkel aztán tovább ápolhatod a kapcsolatot a közösségépítés organikus erejével, és így tovább.
Hogy melyikbe érdemes inkább időt és pénzt fektetni, azt a céljaidnak megfelelően tudod eldönteni. De az biztos, hogy a kettő együttes erejével alkothatsz igazán ütős stratégiát a social mediában.
Mérni, mérni, mérni!
Egy biztos, mind az organikus, mind a hirdetett anyagok kapcsán fontos a mérés, és az utánkövetés. Hiszen a visszajelzésekből tudsz igazán messzemenő következtetéseket levonni.
Ez látszik majd a közösség erején, a hozzászólásokon, megosztásokon, illetve az üzenet mappádban.
A hirdetéseket pedig remekül tudod monitorozni menet közben is, és érdemes folyamatosan optimalizálni.
Soknak tűnhet ez így egyszerre, igaz? Szerencsére kiváló szakemberekkel dolgozunk, így bármikor a segítségedre tudunk lenni akár organikus social mediában, akár fizetett hirdetésekben gondolkozol. Ha szükséged van ránk, várjuk a leveled, amennyiben pedig úgy érzed, van olyan ismerősöd, akinek segíthet ez a cikk, oszd meg vele a tudást!