Az Instagram 2010-ben jött, látott és győzött. Rövid idő alatt a világ egyik legnépszerűbb közösségi applikációjává nőtte ki magát. Mára világszerte több, mint 1 milliárd felhasználóval büszkélkedhet. Nem csoda tehát, hogy az idén tíz éves platform a marketingesek egyik kedvenc színtere lett. Most megmutatom neked, miért nem szabad 2020-ban kihagynod egyetlen jól működő online kampány felépítéséből sem!
Az eleinte fotómegosztó applikcióként indult Instagram az elmúlt évtizedben nagy utat járt be. A rövid videók után megjelentek az Insta-sztorik, és egyre népszerűbb marketingfogássá vált az influencerekkel való együttműködés is. A platform egyre több olyan lehetőséget kínál a vállalkozásoknak, melyek segítségével kreatív módon érhetik el a célközönségüket.
A legerősebb érv az Instagram mellett nem más, mint hogy a Facebook és a WhatsApp mellett egyike a leggyakrabban letöltött alkalmazásoknak. Az idei statisztikák szerint havonta több, mint 700 millió aktív felhasználó pörgeti aktívan a hírfolyamot, ami azt jelenti, hogy egy jól irányzott kampány eszméletlenül sok emberhez juthat el.
De mik azok a lehetőségek pontosan, amik miatt ez a platform kiemelkedően sikeres, és mik azok a megoldások, amit a profi Instagram-kampány megalkotása során neked is érdemes lesz bevetned?
A Stories funkció, avagy a történetmesélés hatalma
Mindnyájan emberek vagyunk, éppen ezért imádjuk a történeteket. Meséken nőttünk fel, imádjuk a jó regényeket, és mindnyájunknak megvannak a kedvenc filmjei. Ezekben a történetekben pedig sokkal szívesebben merülünk el, mint a száraz tényeket közlő szakkönyvekben vagy épp a napi hírek olvasgatásában.
- Az Instagram egyik legnagyobb erénye éppen ezért történetközpontúságában rejlik. Hiszen ahogy a mondás is tartja: egyetlen kép többet mond ezer szónál.
A platform az évek megmutatta azt, hogy egy termék vagy szolgáltatás akkor lehet igazán sikeres, ha minél közelebb hozzuk azt az emberekhez. Ha nem az előnyöket direkt módon kommunikáló reklámok formájában, hanem a hozzájuk kapcsolódó élményeken, emberi történeteken keresztül mutatjuk be azt a célközönségnek.
Nem véletlen, hogy a platform a fotók és videók mellett néhány éve bevezette a Stories formátumot is, mely lehetőséget ad a felhasználóknak arra, hogy 24 óra után eltűnő napi pillanatképeket és videókat osszanak meg követőikkel.
Ez a lehetőség rövid időn belül a vállalkozások kedvence lett, hiszen exkluzivitása miatt kiválóan alkalmas a márka és a fogyasztók közti, bizalmas viszony kialakítására. Üzleti szempontból ugyanis egy érdekes történet nagyszerű módja annak, hogy érzelmi kapcsolatot építhessünk ügyfeleinkkel.
A megfelelő hashtagek használatában rejlő erő
A hashtag, azaz a kettőskereszt (#) a közösségi médiában a tartalmak címkézésére szolgáló karakter. A hashtag-ek használata lehetővé teszi azt, hogy a felhasználók könnyen és gyorsan bukkanjanak rá meg a számukra érdekes, releváns, egy adott témával foglalkozó tartalmakra. Abban az eseten ugyanis, ha rákeresünk egy adott platformon egy adott hashtag-re, akkor minden olyan tartalmat láthatunk, amelyhez azt a posztoló hozzácímkézte.
- A megfelelő hashtagek használata így lehetővé teszi tehát, hogy célközönségünk azon részéhez is eljuttassuk az üzenetünket, akiket a célzott hirdetésekkel szinte lehetetlen lenne elérnünk.
A hashtagek ezen felül a piackutatást is megkönnyítik, hiszen néhány jól irányzott címke segíthet abban, hogy jobban lássuk, a profilunkra tévedő látogatók milyen forrásból érkeznek, és melyek azok a tartalmak, amiket a legszívesebben fogyasztanak.
Az influencerek diszkrét bája
Az online marketing világában az elmúlt évek egyik felkapott kifejezése az influencer. Melyet, ha mindenképp szeretnénk magyarra fordítani, talán „befolyásoló” vagy „véleményvezérként” definiálhatnánk.
Az influencer tulajdonképpen egy olyan személy, aki egy adott közösségi paltformon rengeteg követőt gyűjtött maga köré. Ez a figyelem általában az egy adott területre (pl. gasztronómia, utazás, stb.) koncentráló posztoknak köszönhető.
Az influencerek posztjaikon keresztül képesek hatást gyakorolni követőikre, befolyásolni döntéseiket, egy adott irányba formálni véleményüket. Éppen ezért, ha online marketingről van szó, rengeteg cég dolgozik együtt az olyan, nagy platformokon jelen lévő influencerekkel, mint az Instagram.
- Az influencer marketing ugyanis segít abban, hogy a márkánkat közelebb hozzuk a fogyasztókhoz.
Egy adott szakterületen jártas véleményvezér szava jóval hatékonyabb lehet, mint egy fizetett hirdetés előre megkomponált reklámszövege. Az influencerekkel történő kreatív együttműködés így a kisebb vállalkozások és a nagyobb cégek körében is egyre inkább népszerűnek mondható, és egy 2020-as Insta-kampány felépítéséből semmiképp sem szabad kihagyni.
A minőség végre felülírja a mennyiséget?
Az Instagram egy ideje dolgozik azon, hogy platformjáról teljes mértékben eltüntesse a lájkok számának megjelenítését. Ennek legfőbb célja az úgynevezett lájkfüggőség visszaszorítása. A kedvelések száma ugyanis sok esetben pszichikai nyomásként nehezedik a felhasználókra, és nehezen élik meg azt, ha egy adott posztjuk nem kap elég lájkot.
De nem csak ez az egyetlen ok, amiért a felület fejlesztői a jövőben szeretnének megválni az interakció eme formájától. Sok cég jelenleg nem a tartalom minősége, hanem a lájkok és a követők száma alapján dönti el azt, hogy alapján dönti el azt, hogy melyik influencerrel dolgozzon együtt.
A mennyiség felülírja a minőséget, ami sok esetben megnehezíti magát a marketingtevékenységet és a mérési folyamatokat is.
- A fejlesztők jelenleg úgy látják, hogy a lájkok számának elrejtésével arra ösztönözheti az a cégeket és az influencereket is, hogy a szponzorált tartalmakat a lehető legkreatívabb formában prezentálják követőiknek. Ezzel a hirdetési érték mellett szórakoztatási értéket is teremtve.
Abban az esetben tehát, ha szeretnél igazi Insta-guruvá válni, mindenképp fontos tudnod, hogy ez az a platform, ahol nem az elérés mennyisége, sokkal inkább a tartalmak által elért közönség minősége az, ami igazán számít.
Előtérben az életszerű tartalmak
A „minőségi tartalom” olyan kifejezés, melyre nehéz lenne ráaggatni egy minden platform esetében helytálló definíciót. A jelenlegi trendek szerint az Instagram esetében a minőségi váltás meglepő módon azt jelenti, hogy a túlságosan is mesterkélt, agyonszerkesztett képekkel és videókkal szemben az életszerűbb, emberközeli kontent kerül előtérbe.
- Mi sem mutatja ezt jobban, mint a tavalyi év „no-edit edit” trendje, melynek középpontjában a lehető legkevesebb filter és egyéb utómunka felhasználásával készült posztok álltak.
A természetes, minimalista megjelenés persze nem csak azért trendi, mert képes közelebb hozni a márkát az emberekhez. Ez a fajta megjelenés egyszerre sugároz nyugalmat, biztonságérzetet, és természetesen olyan, prémium eleganciát, melyet a legtöbb luxusmárka szeretne összekapcsolni saját termékeivel.
Nem véletlen tehát, hogy a hype-vonatra, egyre több, nagy cég is felugrik, melynek köszönhetően az erőteljes szűrőkkel vonzóvá varázsolt, vizuális tartalmak egyre inkább leszállóágra kerülnek az Instagramon.
A lényeg, hogy kitűnj a tömegből
Minden közösségi platformnak megvannak a maga lehetőségei és sajátosságai, melyeket figyelembe kell venned, ha úgy tervezed, kampányt indítasz rajtuk. Mivel az Instagram vizuális tartalmakra épül, így a legfontosabb szempont a kreativitás. Az, hogy olyan kontenttel állj elő, ami egyetlen szempillantás alatt képes megfogni egy potenciális ügyfél érdeklődését.
Azokon a tartalmakon ugyanis, melyek vizuális szempontból unalmasak, az Instagram felhasználói egyszerűen csak továbbpörgetnek.
A lényeg tehát, hogy akár elegáns, eltisztult, egyszerű tartalommal, akár extrémebb, figyelemfelkeltő posztjaiddal, de igyekezz túllépni az évek óta használt sablonokon, és minél kreatívabb, formabontóbb tartalommal célozd meg leendő követőiedet és vásárlóidat!