Vállalkozóként és marketingesként egyaránt tudhatod, hogy a mai modern marketingben elengedhetetlen a minőségi Facebook marketing (azaz a jelenlét): Hirdetned kell, tartalmakat kell gyártanod, és szeretnél egy olyan képet festeni a cégedről, amitől még jobban bíznak benne a leendő vásárlóid. Ha ez így van, jó helyen jársz, ugyanis ebben a szuper-hosszú cikkben azt fogom kifejteni, hogy mitől döglik a légy a legnagyobb közösségi oldalon 2020-ban.
Pro tipp: Mentsd le magadnak ezt a cikket, mert egyrészt folyamatosan frissítve lesz, másrészt tekintheted egy „To Do” listának is: Ha végigmész ezeken a lépéseken, akkor garantáltan javulni fog a közösségi média jelenléted.
Miért fontos a cégednek a Facebook üzleti oldal létrehozása
Azt gondolom, hogy már 2015-ben is alap volt, hogy legyen Facebook oldala a cégednek, 2020-ban pedig főleg az.
Sok fiatal (az Y generáció nagy része) már a Facebook-ról (is) tájékozódik: Ha nem vagy fent a legnagyobb közösségi oldalon, az olyan, mintha nem létezne a céged.
Nézzük meg, miben segít, ha van egy Facebook oldalad. (Ha még nincs, írtunk egy cikket Facebook oldal létrehozása témában is, amiben lépésről lépésre bemutatjuk, hogyan lehet saját üzleti oldalad.)
1. Facebook = Szuper keresőoptimalizálási lehetőség
Ha azon gondolkozol, hogy miért fontos a Facebook szerepe, talán az egyik leginkább kézzelfogható tény az a SEO-ban vállalt szerepe a Facebook-nak.
Nagy vita alakult ki marketingesek között 2014 óta, hogy a közösségi oldalaknak valóban van e hatása a keresőoptimalizálásra, amelynek több olyan kutatás vetett véget, mint amit például a nemzetközi Hootsuite is csinált:
A kutatásukból egyértelműen kiderült, hogy a közösségi média megosztásoknak, hirdetéseknek, like-oknak és kommenteknek van releváns hatása a Google-ben elfoglalt helyezést illetően
Magyarul: Ha Facebook-on aktív vagy cégként, és megosztod a weboldalad releváns kontextusban, akkor az pozitív hatással lesz a Google-ben elfoglalt helyedre – ami a legértékesebb látogatókat szokta hozni a weboldalakra.
2. Folyamatos visszajelzés a piactól, célközönségedtől
Mennyi, de mennyi cég ment tönkre amiatt, mert rossz irányba indultak el, fejlesztettek, és elfelejtették előtte a piacot megszondáztatni arról, hogy mi a véleményük az adott termék / szolgáltatás kapcsán.
Nem mindenki született Steve Jobs-nak, vagy épp Elom Musk-nak (többek között én sem).
Mi egyszerű halandók a vizionáriusokkal ellentétben a saját hibáinkból tanulunk, fejlődünk, és a piac visszajelzéseire is szükségünk van ahhoz, hogy sikeres termékeket / szolgáltatásokat fejlesszünk.
Manapság akár már pár ezer forintból is le lehet tesztelni hirdetésben, hogy az adott ötlet egyáltalán szimpatikus-e a piacnak, vagy kuka az egész koncepció.
3. Emberközeli cég
Elég egyértelmű, hogy így 2021-ben nem szabad a logonk mögé bújni cégként, mert az emberek mint kiderült több kutatásból, emberektől szeretnek vásárolni. (most a nagy brand-eket, mint Coca Cola ne vegyük ide, az teljesen más kategória)
Ha pedig emberektől szeretnének vásárolni, kénytelenek vagyunk megmutatni magunkat – és erre a közösségi média tökéletes.
A legjobb példa erre, ha megfigyeled nagyobb cégek Twitteres jelenlétét, mint a Netflix, vagy a Wendy’s. Ha ők tudnak jó fejek lenni a közösségi oldalaikon több milliárd dolláros bevételekkel, rengeteg munkatárssal, akkor bárki megteheti. (Miért Twitter? Magyarországon kívül nagyon népszerű közösségi oldal, főleg az amerikaiaknál.)
4. A konkurensed (már) csinálja
Az evolúciónak tudható be, hogy ennyire érdekel minket, mit is csinál pontosan néhány konkurens cég. Nagyon sok cégvezetővel dolgoztunk már együtt, úgyhogy látom, hogy elég nagy százalékuk azért nyomon követi, mit is csinál a versenytárs.
2020 van, lássuk be, hogy a konkurenseid többsége fent van Facebook-on, és biztos vagyok benne, hogy van közöttük, aki egész jól csinálja a közösségi oldalakon való jelenlétét.
5. Maradj szem előtt
Ha régebben kezdted a vállalkozást, akkor biztosan tudod, hogy a legtöbb pénzt és hasznot a visszajáró vásárlók termelik. Ha ezt jól kialakítod, akkor beköszönt a Kánaán, hiszen ők ingyen járnak vissza.
Több eszközt is használhatsz erre a célra, a legjobb, ha párhuzamosan csinálod az összeset, hiszen így fogsz tudni a legjobb eredményt elérni.
Folyamatos Facebook jelenléttel (posztokkal, csoporttal, hirdetésekkel) fenn tudod tartani a meglévő közönséged figyelmét, és rá tudod őket venni az újravásárlásra.
Tudod, az első vásárlást a legnehezebb elérni, ez olyan, mint az első randi a kiszemeltnél. Ha megtörtént, utána a második alkalom már szinte adja magát (kölcsönös elégedettség esetén).
6. Ingyen van
Bár ez csak részben igaz, de ha hirdettél korábban Facebook-on, és van már egy kialakult közönséged, akkor hozzájuk ingyen el tudsz jutni posztokkal.
Beszélhetnénk most itt több ezere karakteren át arról, hogy az algoritmus milyen kevés elérést ad, és ez szemétség – de én máshogy látom. Ez ingyen van. A Facebook egy profitorientált vállalkozás, akik abból érnek, hogy azt a felületet eladják a hirdetőknek, amit egyébként Te korlátozott mennyiségben ingyen is használhatsz. Ezen nincs mit magyarázni.
Ha korlátozott a marketingbüdzséd (mint a legtöbb cégnek egyébként), akkor érdemes komolyan átgondolni, hogy milyen stratégiával vágsz neki a tartalomgyártásnak Facebook-on (- milyen gyakran fogsz posztolni, milyen tartalmakat, hova teszed az értékesítésedben a Facebook-ot – melyik szintre).
Készítettem egyébként egy képzést a témában Tartalomgyártás minikurzus néven, ha szeretnél többet megtudni a témában, érdemes ránézned.
Miért kell Facebook vállalkozáskezelő és hirdetéskezelő?
A vállalkozáskezelő egy szuper eszköz, amiben kezelni tudod a Facebook oldalaid, hirdetési fiókjaid, és természetesen a hirdetéseid is – méghozzá sokkal hatékonyabban, mint bárhol máshol.
Sok helyen leírtam már, szóval lehet találkoztál ezzel a mondatommal valahol:
Ha sima bejegyzés kiemeléssel is szuper eredményeket és sokszoros megtérülést lehetne elérni, akkor nagyon sok Ferrarit és Lamborghinit látnánk az utcákon – ugyanis sokan szeretik az egyszerűbb utat választani a bonyolultabb, és nagyobb kihívást jelentő helyett.
Én egyelőre nem találkoztam ilyen luxus verdákkal minden nap többször, de ha ez változik, mindenképp szólj rám. 🙂
A bejegyzések kiemelése pont arra jó, hogy ha kezdő vagy, belekóstolhass a hirdetésekbe. A legnagyobb hiányossága, hogy csak hiúsági mutatókra, és nem valódi mérőszámokra megy.
„Ha ezt a bejegyzést kiemeled, akár 10 600 emberhez eljuthatsz.” – ismerős?
A valódi mérőszám valahogy így néz(ne) ki: „Ha ezt a bejegyzést kiemeled, most akár +25 vásárlást is hozhatsz vele.” Persze a Facebook nem ígérhet ilyet, mert a bejegyzések kiemelésével nem tudja betartani. 🙂
Hogyan hirdess akkor a bejegyzések kiemelése helyett?
Van egy sokkal szofisztikáltabb, haladóbb módja a hirdetéseknek, viszont az előző lehetőséggel ellentétben ezt nem fogod 2 perc alatt se megtanulni, se beállítani – ő pedig a Facebook ads (hirdetéskezelő) a Business manager részeként (ami a vállalkozáskezelő magyar használatban).
Milyen előnyei vannak, ha a hirdetéseid a vállalkozáskezelőből adod fel Facebook-on?
1. Mérhető lesz minden
A Facebook vállalkozáskezelőjének egyik legnagyobb előnye, hogy pontosan mérhető lesz, mennyi vásárlás érkezett, és melyik hirdetéssorozatból (ad set-ből).
Ennek a módja, hogy el kell majd helyezned egy mérőkódot – azaz a Facebook képpontot / pixelt – a weboldaladon, vagy adott esetben az applikációdban. Ha ez megtörtént tökéletesen, akkor a Facebook pixel pontosan mérni fogja a weboldaladon történő eseményeket, beleértve a vásárlásokat, kosárba helyezéseket, feliratkozásokat is.
Mennyivel jobb valódi számok alapján döntést hozni, és azokat a hirdetéseket meghagyni, amelyek tényleges eredményt hoztak, nem
2. A kedvenc célközönségeidre hirdethetsz
A második pont azért részben következik az elsőből, mert ezekhez a célközönségekhez szükség lesz a korábban beépített pixelre – azaz Facebook képpontra is.
A legjobb célközönséged nyilván az lesz, akiken hosszútávon a legnagyobb a megtérülésed – a Facebook pedig (érthető okokból) nagyon segítőkész ebben. Szeretnék, hogy minél több pénzt kereshess a hirdetéseiden, ugyanis ezzel arányosan többet fogsz költeni náluk a hirdetési elhelyezésekért. Igazi win-win.
Mi az a két típusú célközönség, akikkel ezt nagyban segíti a Facebook?
- Egyéni célközönségek: Olyan célközönségek, amiket valamilyen adathalmaz alapján hoz létre a Facebook Neked. Ilyen például azoknak a halmaza, akik az utóbbi 180 napban jártak a weboldaladon, vagy utóbbi 30 napban aktivitást mutattak a Facebook oldaladon. A legtöbb egyéni célközönség folyamatosan frissülő, ezért mindig a legjobb adatokból dolgozik: A vásárlóid lehet, hogy folyamatosan változnak, de a Facebook leköveti ezt. A kedvenc egyéni célközönségeid lehetnek pl azok akik kosárba helyeztek, de nem vásároltak, vagy épp a weboldalad top látogatói
- Hasonmás célközönségek: Hasonmás célközönséget csak egy egyéni célközönségből tudsz létrehozni. A Facebook segít az egyéni célközönséged halmazában lévő emberekhez a leghasonlóbbakat kiválasztani egy országból. 1-10% közötti hasonmás célközönségek elérhetőek egyelőre, ami az országban regisztrálat számának százaléka. Ha készítesz egy 1%-os hasonmás célközönséget azokból, akik vásároltak nálad az elmúlt 180 napban, akkor most Magyarországon kb. 60-65 ezer ember lesz a célközönségedben
3. Lesz életed a hirdetések kezelése mellett
Azon kívül, hogy be tudsz állítani kezdő, végdátumot a hirdetésekhez, beállíthatsz liciteket (mennyit ér Neked egy eredmény), vagy épp automatikus szabályokat is.
Az automatikus szabályok témája nagyon izgalmas, ugyanis beállíthatod, hogy bizonyos előfeltételek szerint állítgassa a hirdetéseid büdzséjét, vagy éppen kapcsolja ki azokat.
Nyilvánvaló, hogy a jól beállított automatikus szabályokkal egyszerűen fogsz tudni skálázni, azaz növelni a hirdetési költségeid, miközben a profitot hasonló szinten marad (,ettől még ne feledkezz meg arról a tényről, hogy a kreatívokat időről időre frissítened kell majd, mivel egy idő után elkezdenek kiégni, és csökken a teljesítményük).
Hirdetés Facebook-on (és Instagram-on)
Lassan ott tartunk, hogy kész a vállalkozáskezelőd, van Facebook üzleti oldalad is, ideje elkezdeni komoly pénzt keresni Facebook-on és Instán – hirdessünk!
Hogyan is néz ki Facebook-on egy hirdetés felépítése?
Amikor elkezdesz hirdetni Facebook-on, akkor egy hirdetés létrehozásának mindig három szintje van.
Mondhatnánk úgy is, ahogy a Shrek című gyermekmesében hangzik: „Az Ogre többrétegű, mint a hagyma.”
Jelen esetben a hirdetés létrehozása több rétegű.
Legkülső réteg a kampány szint. (angolul campaign)
Kampányszinten döntöd el, hogy milyen célt szeretnél meghatározni a kampányban lévő hirdetéseidnek.
Azért fontos a megfelelő célokat meghatároznod, mert a Facebook szeretne abban segíteni, hogy minél jobb áron érd el a céljaid. Miért? Mert azt akarják, hogy minél többet költs náluk hirdetésekre, hiszen megtérül Neked. Ez ám az igazi win-win, nem igaz?
Persze a Facebook azt is szeretné, hogy a felhasználói jó minőségű tartalmakat lássanak, ezért csomó szabálya és bonyolult algoritmusa van, de erről majd később.
Szóval a kampányszinten jelenleg 11 célból választhatsz, amelyek közül a legfontosabbak: Forgalom (traffic), Aktivitás (engagement), Konverziók (conversions), és Katalógusos hirdetések (catalog sales).
Melyik miről szól ? – kérdezheted most magadban. Nézzük:
- A forgalom segít minél olcsóbban minél több embert vinni egy weboldalra
- Az aktivitás közösségi oldalon belüli aktivitást segít elő, pl. poszthoz fűződően (like, comment, share)
- A konverziók egy végcélt jelentenek, ami lehet vásárlás, vagy regisztráció, kosárba helyezés, stb.
- A katalógusos hirdetések pedig webshopként egy adott termékhalmazt segítenek személyre szabottan értékesíteni a célközönségednek
A hirdetéssorozat szint (ad set) a következő réteg
Az ad set szinten határozhatod meg többek között a
- célközönséget (lokáció, érdeklődési kör, egyéb paraméterek)
- büdzsét (mennyit szeretnél költeni – minimum 326 ft/nap jelenleg)
- az ad set időtartamát (mettől meddig tartson a hirdetéssorozat)
- elhelyezéseket (Facebook stories, Instagram TV jöhet?)
- Licitstratégiát (Inkább költsön fixen, vagy van célszámod az eredményre? Rajtad áll.)
Hirdetéssorozatból több is lehet egy kampányon belül, így például egy kampánynál letesztelhetsz két féle célközönséget. Ha ezt ugyanazzal a kreatívval (szöveg + kép) teszed, abból remek A/B teszt lehet a célközönségekre.
A célközönségek tekintetében ijesztő lehet elsőre, hogy mi mindent tud rólunk a Facebook.
Láthatod itt a fenti képen, hogy beállítottam a Kiskunfélegyházai szülőket, akiknek 1-2 éves gyerekük van. Belőlük 7500-at talált számszerűen a Facebook, rájuk tudnék hirdetni konkrétan.
Ha egy gyermekruhás vállalkozásom lenne a környéken, akkor biztosan személyre szabott kreatívval céloznék rájuk.
A legbelső szintje a (hagymának) hirdetésnek a hirdetés szint (ad)
Itt több lehetőséged van:
- Használhatsz videót
- Dönthetsz úgy, hogy képekből lapozgatós hirdetést csinálsz
- Egyszerű képekkel is dolgozhatsz, amelyekhez több szövegváltozatot készítesz
- Ha meg akarod mixelni a dolgokat, akkor dönthetsz úgy, hogy több szövegváltozatot és több képváltozatot kevergetsz egymással. (ha készítesz 3 főcímet, 3 szöveget, és 10 képet, az 90 kreatív lesz kapásból)
A hirdetéseidnek csak a képzelet, meg persze a Facebook hirdetési szabályzata szabhat határt, szemezgessünk ebből:
- 2020. április-május környékén fontos tény (volt), hogy nem hirdethetsz maszkokat
- MLM-mel kapcsolatos dolgokat tilos hirdetni a rengeteg átverés miatt
- Nem lehet túl sok fedetlen testrész, mert azt az algoritmus félreérti 🙂
- Maximum 20% szöveg lehet egy képen (erre itt egy ellenörző oldal a Facebook jóvoltából: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay )
- Nem emelhetsz ki személyes tulajdonságokat a hirdetésed szövegében (sovány vagy, kövér vagy, öreg vagy, hízékony vagy, stb.)
Ha ezeket betartod, boldog és kiegyensúlyozott életed lesz, és nem kapsz naponta infarktust a letiltott hirdetések, vagy esetleg fiók miatt.
Facebook és Instagram oldal összekapcsolása
Ha van céges Instagram-od – márpedig miért ne lenne – akkor érdemes még az első hirdetés élesítése előtt hozzáadni az Instagram oldalt a Facebook oldaladhoz.
Ennek az az előnye, hogy ha hirdetsz és megjelenik Instagram-on is, akkor kattintható lesz a profilod. Rá tudnak nézni, be tudnak követni téged.
Nézzük a folyamatot lépésről lépésre!
1. Nyisd meg a Facebook oldalad, és készítsd elő az Instagram hozzáférésed (felhasználó + jelszó)
2. Beállítások gomb. Katt rá!
3. Instagram menüpont
4. Oldal kapcsolása (itt már váltanom kellett egy másik oldalunkra, mert a BlueMarketinghez hozzá van kapcsolva az Instagram oldal.)
5. A felugró ablakba írd be az Instagram belépési adataid!
Tartalomgyártás Facebook-ra (és Instagram-ra)
A tartalomgyártás mára már sokkal fontosabb, mint gondolnád.
A közösségi média egy kapcsolódási pont lett a cégek és a vásárlók között. Van aki ezt jobban csinálja, mások kevésbé, de egy dolog biztos.
Ma, 2020-ban komoly erőforrásokat kell szánnod arra, hogy minél több minőségi és releváns tartalmat gyárts a követőidnek.
Ne zavarjon össze a rengeteg Facebook marketing praktika, vagy bullshit amit találsz az interneten, ugyanis az egyik legfontosabb része annak, hogy sikeres legyél a közösségi oldalakon, vagy egy nagyobb területet nézve az online marketingben az lesz, hogy CSINÁLNOD KELL.
A legtöbb vállalkozó ott rontja el, hogy tesz az utolsó két szóra, és nem szán rá erőforrást. Az erőforrás alatt is időt, vagy pénzt, vagy ezeknek valamilyen százalékos elegyét értem.
Vagy pénzed lesz rá, vagy időd, de közösségi média tartalmak, hirdetések, blogcikkek kellenek, hogy fenntartsd a leendő ügyfeleid érdeklődését, és a meglévőkkel való kapcsolatot is természetesen.
Remélhetőleg érted, hogy milyen égetően fontos aktívan jelen lenned a legnagyobb közösségi oldalakon, most pedig nézzük meg, hogy hogyan, milyen stratégiával csináld ezt.
Mennyit posztolj Facebook-on és Instagram-on?
Az örökzöld kérdés, ami nélkül nem telik el hét, hogy megkapnám.
Nyilvánvaló, hogy itt nagyon sok változót figyelembe kell venned. Többek között azt, hogy mennyi erőforrásod lesz minőségi tartalmakat előállítani, mennyi erőforrásod lesz ezeket eljuttatni a potenciális ügyfeleidhez (vagy meglévő vásárlóidhoz, ez is egy szempont), valamint mennyi potenciális témát rejt magában a vállalkozásod.
Természetes, hogy egy vállalkozó általában azt gondolja, hogy az ő cége más, és arról sajnos nem lehet annyit posztolni. Bár nincs konkrét statisztikám, de általában 2-3x annyit lehet posztolni a cégedről, mint amennyire most gondolsz.
Gary Vaynerchuk nem is olyan régen jelentetett meg egy cikket az oldalán, amiben elmondja, hogyan csinálj 64 tartalmat egy nap.
Jól hallottad, nem egy hónapban, hanem egy nap alatt. Annyira megfogott ez a szám, hogy miközben a cikket írtam egyből írtam egy posztot a BlueMarketing Klub zárt csoportjába. Tudod miről? Bemásoltam a tartalomgyártós rész első pár bekezdését, kerestem hozzá egy képet gyorsan Freepik-en, és kész is lett egy tartalom.
Ebből is látszik, hogy nem kell túlgondolni a tartalomgyártást.
Visszatérve Vaynerchuk cikkéhez: Nézzük meg, hogy hogyan állít össze ő 64 tartalmat, röviden, hogy megértsd a logikáját a tartalommutációnak:
- Kirak egy Twitter posztot, ami nagyjából 20-30 másodpercbe telik. (rövid, szöveges tartalom)
- Csinál egy képernyőképet (screenshot-ot) a posztról, és kirakja Instagram-on. Az itt befotózott kép kapásból 132 ezer kedvelést kapott, szóval működőképesnek tűnik.
- Készített egy nagyon egyszerű meme-t újabb 2 perc alatt, ahol a saját fejét odavarázsolta egy meme-re a képen lévő férfi feje helyére, majd kontextusba helyezte, és egy egész jó szóviccel
- A meme-t 2 platformon is megosztotta, de különböző szöveggel (Twitter és Instagram)
- Csinált egy hosszabb videót, a teljes változatot felrakta YouTube-ra
- Részekre vágta, és megosztotta Instagram-on a rövidebb videókat egyesével (legyen mondjuk 5 ilyen videó)
10+ posztnál tartunk.
Az a lényeg, hogy minden egyes tartalmad több potenciális posztot rejt magában, csak a formátumot kell egy kicsit a platformra szabnod.
Nyilván nem elvárás, hogy Te is napi 64 tartalmat ossz meg a közösségi oldalakon. Igazságtalan kérés is lenne, mert Gary Vaynerchuk-nak van egy egész stábja erre a feladatra.
Én azt szoktam mondani, hogy ha minimum heti 3 tartalmat kiraksz minden közösségi oldaladra (Facebook és Instagram), az kezdésnek már egész jó.
Ezen felül pedig minél több minőségi conent-et tudsz gyártani, annál nagyobb hatást érhetsz el hosszútávon.
A posztok tényleg kevésbé mérhetőek, mint egy hirdetés, de hosszútávon bőven behozza a befektetett energiát és időt.
Hogyan tovább? – konklúzió
Nyilvánvaló, hogy rengeteg teendőd lesz a fentieken kívül, de kezdetnek nagyon nagy előrelépést jelent, ha végigmész a cikk tartalmán, és akár pipálgatod.
Érdemes lesz lementened könyvjelzőnek a cikket, mert folyamatosan frissítve lesz, hogy minél többet tudj Te is fejleszteni a közösségi oldalakon való jelenléteden (azaz a céged Facebook marketing, Instagram marketing területein).
A közösségi oldalakra mindenképp érdemes folyamatosan hangsúlyt helyezned, ezt pedig a legegyszerűbben úgy tudod megtenni, hogy szakítasz rá időt, vagy szánsz rá pénzt.
Ha Te fogod csinálni, és naptárban tervezed a napjaid, akkor írd be minden hétfőre mondjuk, hogy 12.00 és 15.00 között social media. Ilyenkor senkinek ne vedd fel a telefont, nincs tárgyalás, meeting, vagy bármi ami megszakíthatja ezt a folyamatot. Gyárts tartalmakat, hirdetéseket, és haladj a cég közösségi média jelenlétével.
Ha pedig időd nincs, akkor keress meg egy ügynökséget, aki segíthet ezeket a feladatokat megcsinálni. Ha tetszett a cikk és kiszerveznéd a feladatot, írj nekünk bátran a hello@bluemarketing.hu e-mail címre, és 1-2 napon belül már a részletekről fogunk telefonon beszélni.