Pénzt termelő hirdetéseket készíteni nehéznek tűnhet.
Pedig ha részekre szeded, az egyes egységei nem annyira bonyolultak. Persze, mindenért tenni kell – semmit nem adnak ingyen, de ha kimaxolod a részegységeket, akkor hátradőlhetsz: Innen már csak csinálni kell – és valóban eredményes hirdetéseid lesznek.
Ez a cikk elsősorban a hirdetés kreatív részére, vagyis a képek szerkesztésére, és szövegírásra koncentrál, de röviden belenézünk a technikai, stratégiai részébe is – arról több részletet más, belinkelt cikkeinkben olvashatsz.
Vágjunk bele!
Hirdetések stratégiája – az alfa és omega
Valójában minden itt kezdődik. Ha van egy marketingstratégiád, ami alapján felépíted a hirdetéseket, akkor közepesen sz*r kreatívokkal is pénzt fogsz termelni. Ha nincs, akkor nem. Ilyen egyszerű.
Bevallom, nincs mindig időm a saját hirdetéseinkkel foglalkozni (suszter cipője), pedig én viszem őket házon belül.
Mégis: Jól átgondolt, megfontolt marketing stratégiával megyünk előre. Lehet, hogy tudnék pár ezer forintot faragni a költségeinken havonta, vagy épp 1-2 ügyféllel többet szerezni jobb beállításokkal, szövegekkel… Azonban még így is sok új ügyfelet hoz a RENDSZERÜNK.
Mert ez az egész a rendszerekről szól.
Arról, hogy hogyan jut el egy idegen onnan, hogy nem ismer téged és a problémáját, odáig, hogy imád téged, és mindent meg akar venni tőled – de legalább a főterméked (,ami nálunk például a hirdetéskezelés, nem meglepő módon).
Nem kell ehhez agysebésznek lenni, hogy tudd: Előbb könnyen fogyasztható anyagokat kell mutatni az ismeretleneknek, utána egyre inkább mehetsz a hardcore szakmai tartalmak irányába – így lesz végül valaki a vásárlód.
Na, ehhez kell rendszert építened.
Célközönség
Fontos a hirdetéseknél a célközönség? Igen.
A technikai beállításokon sok múlik? Igen is, meg nem is.
Ha nem vagy tisztában az egyéni és hasonmás célközönségekkel, ha nem tudod, hogyan hozz ki többet a demográfiai alapú célzásból, akkor ezen sürgősen javítanod kell.
Viszont hiába tudod tökéletesen a technikai beállításokat, ha nincsenek BUYER PERSONAid. Ők azok a tipikus vásárlók, akik mindig vásárolnak (/vásárolni fognak) nálad. Ha őket nem ismered alaposan, nincs semmid – és csak vaktában lövöldözöl.
Egyéb technikai beállítások
Rengeteg módon lehet cizellálni egy hirdetést, és a tréningjeinken több száz technikai beállítást szoktam bemutatni a résztvevőknek.
A hirdetés kreatív része: Facebook hirdetés szövegírás, képszerkesztés
Elérkeztünk a cikk lényegi részéhez.
Ha nem készítettél még soha hirdetéskreatívot, akkor főzz le magadnak egy teát / kávét, gondold végig az életed pár percben, és gyere vissza utána – mert szükség lesz a teljes koncentrációdra a következő percekben.
A kreatívon nagyon sok múlik, hiszen ez egy mikromomentum az értékesítésedben: Itt próbálod rávenni az embereket, hogy csináljanak valamit:
- Kattintsanak
- Osszák meg, kommenteljesen, kedveljék
- Csak szimplán olvassák el
- Nézzék végig a videód
- Jelöljenek vissza egy eseményt
- Vásároljanak
Miért nehéz ez?
Azért, mert a fentiek a legtöbb esetben időbe (és/ vagy pénzbe) kerülnek az embernek.
Manapság, amikor az időnk a legdrágább valuta – ráadásul az emberek is kezdenek erre ráébredni – 3x meggondoljuk, hogy milyen videót nézünk végig, vagy milyen cikket olvasunk el.
Facebook hirdetések szövegezése
Még mielőtt belevágunk le kell szögeznem: A szövegírás mára már egy külön szakma lett.
Ez persze nem azt jelenti, hogy szövegíróra lesz szükséged a profi hirdetésekhez, csupán szeretném, hogy komolyan vedd a feladatot.
A szövegírásba bele kell tanulnod.
Ha belekezdesz, nem leszel holnapra az élet császára – de napról napra fejlődhetsz benne.
Beletanulni úgy fogsz tudni – mint ahogy a legtöbb tevékenységbe – hogy a gyakorlatban csinálod. Cikkek olvasása csak akkor segít ebben, ha rögtön kipróbálod, teszteled azt, amit tanultál.
Ezért nézz fel most egy pillanatra a képernyőről, és ígérd meg magadnak:
1. Kijegyzetelem a lényeget
2. Ki fogom próbálni, amit tanultam. Le fogom tesztelni, hogy mi működik nekem (az én vállalkozásomnál) a legjobban.
Címsor írás Facebook hirdetésekhez
Sokan azt gondolják, hogy a címsor írása a Facebook hirdetéseknél csak a Főcímet – azaz a kép alatt lévő szöveget teszi ki.
Én ezt máshogy tanítom.
Címsornak számít a szöveg elején lévő rövid, pár szavas, figyelemfelkeltő mondat is.
Mutatom, hogy a mi szisztémánk szerint ez hogyan néz ki:
Mint mondtam, a szövegírás külön szakma, én pedig nem tartom magam szövegírónak – de egész jól másolok meglévő rendszereket. 🙂
Nézzünk néhány símsor sablont, amit érdemes lehet Neked is kipróbálnod:
- Így [cselekvés] [számszerű eredmény] [tárgy] [idő] – Így dupláztuk meg egy ügyfelünk hirdetési eredményeit fél év alatt
- [Cselekvés], mint [ember, akire felnéznek] – Eddz úgy, mint Kathi Béla!
- [Emberek, akire felnéznek] elárulják, hogyan [csinálják a vágyott eredményt] – Kim Kardashian elárulja, hogyan fogyott le 4 hét alatt 10 kilót
- Megmutatom, hogyan [cselekvés, amire vágyik] – Megmutatom, hogyan hirdess eredményesen Facebookon
- Ha nem [csinálsz valamit], [idő] utálni fogod magad! – Ha nem hirdetsz Facebookon, 1 év múlva utálni fogod magad!
- [Iparágad] legnagyobb tévhite – A fogyókúrázók legnagyobb tévhite
- [Szám] jel, hogy muszáj [cselekvés] – 3 jel, hogy muszáj hirdetned Facebookon
- Titok: Így [cselekvés] [eredmény / időtáv] – Titok: Így vírustalanítsd a géped 20 perc alatt
- Amit minden [buyer personád] tudnia kell(ene) a [valamiről] – Amit minden szülés előtti Nőnek tudnia kellene a szoptatásról
- Hogyan [eredmény], amikor [várható kihívás]? – Hogyan fogsz edzeni, amikor fáradtan mész munka után?
- Hogyan szüntesd meg / oldd meg a [várható kihívás]t? – Hogyan oldd meg az edzés előtti fáradtságot?
Ezen kívül mi gyakran használjuk címsornak a…
- Termék
- Termék + buyer persona
- Termék + legfőbb előny
kombinációkat is.
Egy példa a másodikra:
Többek között az elhelyezések miatt is érdemes úgy tekintened az első sorra, mint egy címsor, hiszen ha Instagram hírfolyamban is megjelenik a hirdetésed, akkor például a normál címsorodat ott nem fogja látni a célközönség. 🙂
Törzsszöveg írás Facebook hirdetésekhez
Legalább annyira fontos, hogy a címsorodat jó törzsszöveg kövesse, mint a megfelelő címsor megírása.
Általában a törzsszövegeink felépítése a következő módon néz ki:
- Címsor (2)
- (Features) + benefits [tulajdonságok és előnyök)
- CTA (call to action – cselekvésre felszólítás)
A második sort olyan szempontból zárójelbe lehet tenni, hogy nem minden hirdetés kreatívnál használjuk.
Minél bonyolultabb egy termék, annál jobban racionalizálnod kell a végfelhasználó fejében a döntést – erre pedig tökéletesen alkalmas egy features -> benefits leírás.
Mutatok egy példát:
Ez a sampon rózsaillatú -> Tehát nem leszel büdös a holnapi randevún -> Lehetőség szerint nem üldözöd el életed szerelmét.
(Nem, nem szoktunk ilyen direkt szövegeket írni [kivéve, ha a célközönség megengedi], de azt akartam, hogy megmaradjon a példa jól a fejedben. Remélem sikerült.)
Call to action példák:
- Kattints a képre további infókért!
- Nézz rá a termékre MOST!
- Szeretnéd tudni, mi mindent tartalmaz még? Kattints a képre a részletekért!
- Jelentkezz MOST a gombra kattintva!
Általános tanács a szövegírás kapcsán: Ezek csak formulák. A Te céged, a Te célközönséged. Valószínűleg, ha ismered őket, tudod a nyelvjárásukat, sokkal jobbat fogsz tudni írni (idővel!).
Hogyan készíts szép képeket a Facebook hirdetéseidhez?
Nem fogok hazudni, nem vagyok egy képszerkesztő varázsló.
Épp egyik kolleganőm se volt kéznél a cikk írásakor, ezért a fent szerkesztett Címsoros kép olyan is lett, amilyen – ennek viszont csak egy szisztéma megértése volt a célja.
Te most a hirdetéseid képeit szeretnéd megszerkeszteni. Ezeknek KELL felkeltenie az érdeklődést. Velük fognak először találkozni a vásárlóid, NEM VELED. Így állj a képekhez. Ők a hírvivőid, értékesítőid.
Amikor nem kell szerkesztened…
A legegyszerűbb helyzet, amikor nem kell képet szerkesztened, és úgy is király hirdetést tudsz csinálni.
Erre példák:
- Az amúgy is népszerű terméked remekül be lett fotózva, így magával a termékképpel hirdetsz
- Egy általános cikket hirdetsz a weboldaladon, és szuper képet tudsz választani a Facebook stockphoto gyűjteménykéből (ami egyébként shutterstock, az egyik legjobb ilyen képhalmaz az interneten)
- Találtál egy remek stockphoto weboldalt, ahonnan választottál 10 szuper képet a hirdetéshez. (néhány példa: Pexels, Pixabay, Unsplash)
Mi azonban a fenti esetekkor is gyakran szoktunk szerkeszteni a képeken, legalább arculati elemeket rárakni (saját színek és esetleg logo), hogy felismerhetőek legyenek a hirdetéseid, barátkozzanak vele a leendő vásárlóid.
Amikor muszáj szerkesztened, de nem értesz hozzá
Amikor még egyedül dolgoztam, és muszáj volt képeket szerkesztenem, akkor találtam rá a Canva.com oldalra.
Ez a legjobb lehetőség abban az esetben, ha nem értesz a PhotoShop-hoz (miközben persze azért szorgalmasan elkezdesz beletanulni a legjobb képszerkesztő programba).
A Canva rengeteg sablont biztosít:
Ráadásul a szerkesztés is roppant egyszerű benne:
Mindezt nagyon méltányos áron: Ingyen.
Van előfizetése a Canva-nak, de még nekem se volt rá soha szükségem marketingesként.
Amit készítettem Canva pályafutásom során a szerkesztőben:
- Facebook poszt
- Facebook hirdetésekhez kép
- Facebook event kép
- Instagram poszt
- Facebook borítókép
- YouTube indexkép
- Blogposzthoz képek
Ha pedig nem elég Neked a Canva, és valamilyen szinten értesz a PhotoShop-hoz – de nem szeretnél még előfizetni – akkor van a nagy Adobe programnak egy lebutított, internetes, ingyenes változata: A Photopea.
Mivel soha nem voltam egy PhotoShop guru, ezért a munkatársaim hívták fel a figyelmem, hogy vannak különbségek a PhotoShop és a Photopea között – de valamit valamiért.
Konklúzió: Mi legyen most?
Ha az emberek 95%-hoz tartozol, akkor ezt a cikket inkább gyorsan átfutottad, és keveset jegyzeteltél belőle.
Gondold át, hogy mi az amit biztosan hasznosítani tudnál, melyik rész volt számodra a legértékesebb…
Ezek után jönnek a konkrét lépések:
- Írd ki a legfontosabb részleteket, amiket tanultál a cikkből (pl. címsorok, törzsszövegírás, vagy képszerkesztés)!
- Írj egy konkrét teendőlistát ezzel kapcsolatban!
- Adj a teendőkhöz egy megfelelő óraszámot, ami alatt biztosan meg tudod csinálni a teendőket !
- Vidd fel a naptáradba a teendőket! Szánj rá dedikált időt, mert így fogod tudni megcsinálni. (Tapasztalat. Ami nincs benne a naptárban [vagy nálunk ASANA projektmenedzsment szoftverben], az nem is létezik.)
Remélem, hogy ezzel a rövid cikkel tudtam segíteni, mert a hirdetéseid kreatív része tényleg nagyon fontos terület.
Ha ebből kihozod a maximumot, az már szemmel látható eredményt fog hozni a vállalkozásodnak.
Sok sikert hozzá!