Ha ezt a cikket olvasod, biztos vagyok benne, hogy ismered a Tesco bevásárlóközpontokat.
Nem csoda, hiszen csak Magyarországon több, mint 100 helyen találkozhatsz velük – 2017-ben például a Tesco lett a legnagyobb forgalmú kiskereskedelmi lánc Magyarországon, a maga bruttó 809 milliárd forintjával (,derül ki a Portfolio cikkéből.)
Ezek után azon sem lepődünk meg, hogy egy ilyen nagy kaliberű cég komoly figyelmet fordít az online jelenlétére – vagyis hirdet például Facebook-on, vagy éppen blogol.
Kezdjük az értékeléssel, aztán fejtsük ki bővebben a szempontokat:
Naprakészség: 10/10
Újravásárlás ösztönzése: 10/5
Kreatívok: 10/8
Márkaépítés: 10/2
Social proof elemek: 10/1
Összpontszám: 10/4.5
(Az összpontszám nem átlag, hanem minden esetben az összkép alapján a meglátásom.)
A Facebook hirdetések naprakészsége
Első körben érdemes vizsgálni a cég kísérletező kedvét, amiben a brit származású multi elég erős.
A cikket január 17-én kezdtem el írni, és pont 2 napja, 15-én kerültek fel legutóbb kreatívok, de ezelőtt is januárban már két különböző időpontban raktak fel új hirdetéseket a hirdetési fiók kezelői.
Nem lazsálnak tehát a Facebook backoffice-ban (vagy az ügynökségnél, aki kezeli a hirdetéseket), ráadásul a téma is különböző:
- Állások
- Online rendelés ösztönzése
- Receptek
Újravásárlás ösztönzése
Külön szempontként érdemes vizsgálni azoknak a hirdetéseknek a jelenlétét, ahol az újravásárlást ösztönzik.
Ma már az online marketingben egy haladó beállítással könnyen megcélozhatjuk azokat, akik mondjuk legalább 30 napja, de legfeljebb 90 napja vásároltak.
A Tesco esetében ezt a célközönséget a legalább 14 de legfeljebb 45 napja online rendeltek kategóriára szűkíteném le.
Rengeteg olyan hirdetést találtam, ahol az online bevásárlást ösztönözték, de egy olyan szöveget / képet sem fedeztem fel benne, ami kifejezetten újravásárlásra ösztönzött volna.
Ettől függetlenül lehet, hogy a sima kreatívokkal megcélozzák az újravásárló közönséget is, de ezzel a megoldással nagyon sok pénzt hagy az asztalon a cég.
Kreatívok
A kreatívok színesek, tipikus Tesco arculatot adnak vissza – bár éppen ezért kicsit a “semmi extra” érzés maradt meg bennem.
Plusz pont, hogy használnak a hirdetésekhez videókat, bár ez csak néhány napja van így. Sok pénzt hozhat a konyhára a videós kreatív a bevásárlás ösztönzéséhez.
A szövegek rendben vannak, helyesírási hibát nem láttam bennük.
Egyetlen egy oka van, hogy nem kaptak 9 pontot, hogy 1-2 bit.ly link félrement. (vagyis rossz kreatívhoz raktak be 1-2 linket. Rákattintva ugyanis az online bevásárlást promótáló bit.ly linkre egy receptre jutottam.)
Üzenem a hirdetéskészítőnek, hogy ne bit.ly linkekkel mérjék a kattintásokat, mert így pontos adatokat láttam a hirdetések kattintási adatairól. (Ha egy bit.ly link mögé raksz egy + jelet, és ingyenes felhasználóval csinálták a linket, akkor ezt Te is láthatod.)
Márkaépítés
A márkaépítés a 2010-es évekig nagyon sablonszerű volt az ilyen multiknál.
Mutatom a receptet:
- Készíts egy imázsvideót, lehetőleg jó drágán, sok millió forintért
- Nyomd be főműsoridőben a legnagyobb TV csatornákra
- Hallgasd meg a riportot a számokról, hogy mennyien látták a Barátok közt két része között a reklámot, és ne foglalkozz vele, hogy az emberek kimentek közben mosdóba / szendvicset készíteni.
Kicsit szkeptikusan állok a TV reklámokhoz, de ne érts félre: A TV működik, és meg van a helye egy sok száz millió, vagy akár milliárdos büdzsében – de ez nem a mi (KKV) játszóterünk.
A Tesco hirdetéskezelői sajnos semmilyen máraképítő reklámot nem használnak jelenleg, pedig a legegyszerűbben úgy lehetne közelebb hozni az emberekhez a kiskereskedelmi láncot, hogy:
- Hirdetik azokat a recepteket, amelyekkel tele van a weboldal blogja
- Készítenek saját főzőműsort (ismerős valahonnan? A Lidl már megcsinálta.) – és azt hirdetik
- A sport részleghez készítenek különböző sport kihívásokat, és ezeket hirdetik
- Elektronikai cikkekhez minden héten kijön egy kütyü bemutató videó
még ezer lehetőség van a fentieken kívül.
A legolcsóbb csak a receptek hirdetése, de már annak is nagy eredménye lenne.
Sajnos ez egy 2 pontos téma lett. (jóindulattal)
Social proof elemek
Hogyan lehet a legkönnyebben eladni az emberek számára új szolgáltatást?
Social proof elemekkel.
Amilyen szorgalmasnak gondolom magam a vállalkozás és marketing területén, annyira lusta vagyok a háztartási dolgokban.
Utálok vásárolni, így engem nem kellett meggyőzni az online bevásárlásról – sokakat viszont meg kell.
Ahelyett, hogy azt hirdetnéd: “Gyere, vásárolj be online, mert az jó”, miért ne hirdethetnéd így?
“Kata most rendelt először online tőlünk, ezt mondta utána:
Nagyon-nagyon megérte online intézni most a bevásárlást. Kisgyermekes anyuka vagyok, és épp vendégeket vártunk, a Tesco pedig potom pénzért kihozott mindent. Mostantól mindig rendelek.”
Olcsóbb kattintást, és több vásárlást hozna ugyanennyi pénzből ez a kreatív, ebben biztos vagyok.
És a legjobb, hogy még kitalálni se kellene véleményeket – ahogy én tettem most 1,5 perc alatt – hanem csak megkérdezni a vásárlókat.
Konklúzió
Összességében nagyon pozitív, hogy a Tesco kihasználja a Facebook ads lehetőségeit, és nagy forgalmat terelnek az online bevásárlás oldalukra.
A legjobb eszközt használják erre, ebben biztos vagyok.
Nyilvánvalóan lehetne a hirdetéseken javítani, és rengeteg pénzt hagynak az asztalon, de ahogy mondani szokás: “Megtehetik”.
Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a Tesco az átlag nagy cégekhez képest még jól használja ezeket a hirdetéseket, szóval azt javaslom, hogy ha Te még nem hozod ki belőle a maximumot, akkor itt az idő!
A nagyok is észbe fognak kapni 2, 4, vagy 5 év múlva, és akkor vakarhatod a fejed, amikor 100-200 forint lesz Facebook-on egy kattintás átlagos ára.
Remélem sikerült kedvet csinálnom, hogy magasabb szintre emeld a hirdetéseid.