A legtöbb kisvállalkozás előbb-utóbb eljut arra a pontra, hogy kiadja a Facebook és Google hirdetéseinek kezelését.
Ez valahol természetes is: Cégvezetőként nincs arra időd, hogy mindent Te magad csináld, hiszen a Te napod is csak 24 órából áll.
Marketingesként egyébként én is azt szoktam javasolni, hogy a hirdetések kiadásával kezdd (persze csak bizonyos büdzsé felett – szóval én sem tudok elvállalni mindenkit. Van, akinek nem ez a megoldás való.).
Gondolj bele, hogy mennyi időt töltesz el most a hirdetések kezelésével, majd pedig oszd el azzal a 50-80 ezer forintos havidíjjal, amiért egy ügynökség ezt megcsinálja.
Hamar rájössz, hogy lehet, 1500-2500 forintos óradíjon dolgozol most ezen, a saját cégednek – ráadásul úgy, hogy az időd egyébként jóval többet érne más területeken.
Arról nem is beszélve, hogy a tapasztaltabb szakemberek valószínűleg jobb eredményeket érnek majd el, mint Te.
Ideje kiadni, de hogyan tovább?
Biztos hallottál már arról, hogy a legtöbb cégnek volt már rossz tapasztalata kókler marketingessel – vagy csak szimplán nem értették meg egymást, és balul sült el az együttműködés. Sőt, lehet Veled is történt már ilyen.
Rengeteg marketingsérült cégvezető van, sőt, az én ügyfeleim nagy része is járt már így korábban. (még nevesebb ügynökségekkel is!)
Térjünk is rá a lényegre:
Hogyan találd meg a legjobb ügynökséget / szakembert számodra, aki biztosan nem fog átverni?
Pont a napokban merült fel az egyik leghaladóbb marketinges csoportban kérdésként, hogy mi alapján válasszon az ember ügynökséget / hirdetéskezelő kivitelezőt.
Ez a cikk azért születik, mert ott rengetegen örültek a válaszomnak, amiben több szempontot is felsoroltam – ezeket fogom most kifejteni a cikkben.
1. Gondolkozzon rendszerben, stratégiában
A jó kivitelező véleményem szerint nem eszközfüggő, hanem egy nagyobb ívű stratégiában szeret gondolkozni.
Gondolj csak bele: A hirdetések ára folyamatosan drágult az utóbbi években, és drágulni is fog.
Előbb utóbb az, hogy direktben hirdeted a terméked és ‘viszontlátás, kevés (lesz).
Biztos, hogy nem fog megtérülni, hiszen a kattintások ára (is) annyira fel fog menni a következő években, hogy csak néhány kattintásod lesz arra, hogy kihozz belőle egy vásárlót…
… vagy mégsem?
Ha rendszerben gondolkozol, akkor nem csak azokat akarod vásárlóvá tenni, akik már akarják a termékedet / szolgáltatásodat, hanem piacot is edukálsz.
Ha piacot edukálsz, akkor azzal épül a márkád.
- Az összes embert, aki a célközönségedbe tartozik, meg akarod tanítani arra, hogy mi a problémája.
- Mikor már tudják a problémát, meg kell mutatni neki, hogy mik a megoldások a problémájára – és itt már a vége fele képbe jössz Te is.
- Mikor már ismeri a megoldásokat, el kell mondanod neki, hogy miért a Te megoldásod a legjobb a piacon a problémájára. (és a legtöbb vállalkozó csak ezen a szinten hirdet.)
- Amikor pedig már vásárolt tőled, továbbra is foglalkozol vele, és így olyan márkahűséget alakítasz ki, amilyet az Apple szokott.
Ezt egy jó hirdetéskezelő (cég / kivitelező) megérti, és meg akarja veled közösen valósítani.
Mit eredményez, hogy stratégiában gondolkozol?
- Visszatérő vásárlókat
- Márkahívőket
- Nagyobb kosárértéket
- Nagyobb vásárló életút értéket (többet költ majd nálad egész élete során átlagosan egy ember)
2. Meg akarja érteni a terméked / szolgáltatásod
Van egy nagyon fontos dolog, ami megkülönbözteti a jó szakembereket a kóklerektől.
Egy kókler már az első találkozásotokkor el akarja kezdeni a munkát, egyből kattintgatna, rakná fel a hirdetéseket, ‘sity-suty, és kész is.
Ahhoz, hogy minőségi hirdetést készítsünk, meg kell értetnünk a terméked / szolgáltatásod.
Egy jó szakember kérdéseket tesz fel a cégedről, célközönségedről, sőt, még brief-et is kitöltet veled a témában.
Megnézi a konkurenseid, a piacot… Információkat gyűjt.
3. Penge a technikai dolgokban is
Fontos, hogy egy hirdetéskezelő penge legyen a hirdetések technikai beállításaiban, mert hiába érti a stratégiát, ha nem tudja megvalósítani.
Néhány dolgot kiemelnék a teljesség igénye nélkül, aminek minimum meg kell felelnie a fiókodnak, ha egy profi viszi:
- Használtok pixelt, adatokat gyűjtötök vele a weboldalról
- Van kismillió célközönségeket (egyedi és hasonmás is), amit aktívan használtok
- Konverziókat pontosan méritek
- Remarketing rendszeretek működik, és olcsón hoz vásárlókat
Ha ezek nincsenek rendben, kezdj el gondolkozni…
4. Igazi mérőszámokkal dolgozik
Találkoztam az utóbbi években több olyan ügynökséggel, akik hiúsági metrikákkal (mérőszámokkal) dobálóztak állandóan.
Ilyen például az, hogy egy vásárlás célú hirdetés mennyi emberhez jutott el (ez például teljesen mindegy), vagy hogy mennyi kedvelés jött egy posztra.
Ezek helyett a jó mérőszámok:
- Kattintás ára
- Konverzió (vásárlás) ára
- ROAS (vásárlásonkénti hirdetésmegtérülés – azaz ha bedobsz egy forintot a gépbe, mennyi jön vissza bevételben)
5. Hosszútávban gondolkozik
Facebook hirdetéseknél van egy olyan szakasz, amit úgynevezett tanulási szakasznak hívnak – és ez eltarthat akár 1-2 hónapig is, minden egyes hirdetéssorozatnál.
Éppen ezért én például projektet 3 hónapos szerződési idővel nem is vállalok, mert ennyi idő alatt gyakran még nem sikerül optimalizálni a hirdetéseket.
Ha ki szeretnéd adni ezt a munkát, gondolkozz Te is hosszútávban.
2 nap alatt senki nem fog meggazdagodni. Ha ilyen könnyű lenne, mindenki Ferrarival mászkálna az egész országban, de sajnos nem látok ennyi szép autót mostanság.
+1: Nem vállal el mindenképpen
Mielőtt elkezdtek együtt dolgozni bárkivel, muszáj megismernetek egymást.
Nekem 3 fajta kategória van, amikor nem vállalok el egy ügyfelet:
Te nem engedheted meg magának
Tegyük fel, hogy ügynökség 2x díjért dolgozik, a te hirdetési büdzséd pedig csak 1x.
Ebben az esetben ha ügynökség 3-szor olyan jó eredményeket ér el a hirdetésekből, akkor vagytok ugyanabban a helyzetben, csak harmad annyi embert értetek el egyébként a hirdetésekkel.
Nyilván a képet árnyalja, hogy foglalkoznotok kellett a hirdetések készítésével, de az is, hogy 3x gyakran túl sok kiadás egy pici mikrovállalkozás életében.
Erre több példa is volt már.
Persze lesz aki ilyen esetben elvállal. Hajjajj. De óva intelek az olyan cégektől / kivitelezőktől.
Úgy látom, hogy a terméket nem lehet eladni Facebook-on / Google-ön
Ilyenre is volt már példa.
Felmértem a céget, lett volna rá büdzséjük, és azt mondtam, hogy nincs értelme elkezdenünk közösen dolgozni, mert az ő területükön a személyes értékesítést lehetetlen megverni online hirdetésekkel. (ritka, de előfordul)
Erkölcsi okok
Vannak olyan termékek, amelyek mellé egyszerűen nem tudok odaállni, mint kivitelező (pedig én nem vállalom az arcomat semmi mellé).
Nem szeretek átverni embereket, még közvetve sem.
Konklúzió
Ha ezeket mind betartod, akkor biztos, hogy eredményes együttműködésed lesz az ügynökséggel / kivitelezővel, akit (akiket) választasz.
Tudom, hogy sok a szempont, de hidd el nekem: Hallottam már annyi mindent az ügyfeleimtől, és persze tárgyalásokon, hogy én már nem lepődök meg semmin.
Volt olyan például, hogy egyik új ügyfelünk mesélte, hogy az előző cég előző hónapban 23 másodpercet foglalkozott a Google Ads fiókkal.
Nem hazudok, ez megtörtént eset.
A kivitelező cégnek az volt a pech-je, hogy értett hozzá annyira a cégvezető, hogy tudta hol kell ezt megnézni.
A többi már történelem, velük azóta is együtt dolgozunk.
Ha pedig szeretnél Te is velünk dolgozni, akkor töltsd ki ezt a form-ot itt lent, és felhívlak telefonon.
Nyugi, ez egy kötetlen beszélgetés lesz, mert én előbb csak megismerni akarom a céged, mielőtt bárhogy is döntünk. 🙂