Amikor egy vállalkozás Facebook hirdetési kampányra adja a fejét, mindig örök kérdés: mennyibe kerül a hirdetés? Erre azonban korántsem egyszerű választ adni, hiszen rengeteg tényező befolyásolhatja a hirdetési összeget. Mi mégis megpróbálunk segíteni abban, hogy tudd, mennyit fektess a Facebook hirdetésekbe, és nem utolsó sorban milyen szempontok szerint tedd ezt.
Ha megkérdezel egy szakembert, mennyit költs a Facebookon, azt a választ fogja adni, hogy rengeteg szempontot kell figyelembe venni a hirdetési költségkeret kiválasztásánál. Ezért nem fogja tudni pontosan megmondani, mennyit is költs. Persze mindenkit ez érdekel legjobban, hiszen a jól megálmodott hirdetési összeg szó szerint aranyat ér.
A megadott szempontok alapján azonban könnyen összeállítható egy ütős költségkeret. Ismerni kell hozzá a Facebook működési rendszerét és a céget, aminek hirdetünk, valamint a trendeket és a célközönséget is.
Így bombabiztos megoldás nincs, hiszen a tendenciákat folyamatosan figyelni kell, ugyanis ezek az összegek, a licit és a Facebook hirdetési rendszere is folyamatosan változik. Ezek ismeretében azonban már a kezedben az aduász, és a sikeres hirdetés receptje.
Hogyan működik a Facebook hirdetési rendszer?
A Facebookon minden a hirdetők figyelméért történik. A hirdetések, és ezáltal a cégek, azért versengenek, hogy felkeltsék a lehető legtöbb ember érdeklődését. Nem véletlenül hívják licitrendszernek. A Facebook teszteli, hogy az adott témában és célközönség körében mekkora a verseny, és ki teszi a hirdetők közül a legjobb ajánlatot.
Nem véletlen tehát, hogy egy sor szempontnak kell megfelelni ahhoz, hogy a Te hirdetésed arassa le a babérokat és érje el a megfelelő embereket. Így már érthető, hogy minden a megfelelő hirdetésbeállításon és optimalizáláson múlik.
Ennek fényében pedig nagyon nehéz egy biztos és mindig jól működő receptet adni a hirdetések sikerességéhez.
Megéri Facebookon hirdetni?
Az örök kérdés: akkor is megéri hirdetni, ha kicsi a keret?
Sokan úgy gondolják, hogy csak akkor lehet aratni a Facebook hirdetésekkel, ha zsákszámra lapátolják bele a pénzt. Ez azonban ebben a formában nem igaz. Ha okosan, a célok és ismeretek, valamint a stratégia mentén építed fel a hirdetéseket, és nem vagy rest menő kreatívval és jó szöveggel nekiindulni, kisebb összegnél is tarolhatsz.
Az a legcélravezetőbb, ha van egy összeg, amit folyamatosan erre szánsz, illetve, ezt az összeget érdemes állandóan optimalizálni, mindig a céloknak megfelelően. Nem kell tartani a változásoktól: ha neked épp mások a céljaid, allokáld az összeget másképp.
Érdemes mindig a termékhez illetve szolgáltatáshoz mérni az összegeket, illetve a célok is nagyon fontosak. Nem mindegy, hogy értékesíteni szeretnél egyből, vagy a márkaépítés is a céljaid között szerepel. Vannak olyan termékek/szolgáltatások, ahol sokkal nagyobb a verseny, hiszen több a konkurens, míg vannak olyanok, ahol jóval szegmentáltabb a piac.
Ezek mind olyan szempontok, amelyeket figyelembe kell venned.
Milyen szempontok számítanak a hirdetési összeg kiszámításánál?
Meglehetősen sok tényező dönt arról, hogyan szerepel egy kampány. Ezért is nagyon nehéz meghatározni már az elején, hogy hogyan fog teljesíteni a hirdetés, hiszen a felsorolt elemek mind sokat számítanak. Persze a költségkeret meghatározásánál az alábbiakkal nagyban befolyásolhatod a licitet. Nézzük meg, mikre is kell odafigyelni, és mik billentenek majd át a sikeres hirdetők táborába.
Költségkeret
Egyértelműen befolyásoló tényező, hogy mennyit szánsz a hirdetésre, és milyen drága a célközönséged. A jól beállított költségkerettel azonban ritkán lőhetsz mellé, és ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy százezreket kell költened havonta.
Nagyban számít, hogy mekkora kampányt szeretnél: egy jó kreatív kisebb költségből is jól muzsikál majd.
Célszerű azt is figyelembe venned, hogy vannak bizonyos gyakorlati elemek, amelyekkel jobb eredményeket érhetsz el. Ilyen például az is, ha nem a teljes élettartamra határozod meg a költségkeretet, hanem napi keretet szabsz a hirdetéseidnek. Így a Facebook sokkal hatékonyabban osztja be a pénzed: nem lesz olyan, hogy 1-2 nap alatt elhasználja a keret javarészét, így voltaképp be sem tud lendülni a kampányod.
Ugyanez igaz a boostolt posztok esetében is: egy hirdetési kampány indításával, különösen, ha variálod a kreatívokat és célközönségeket, nagyobb elérést és eredményt produkálhatsz, mint a posztjaid kis összegű kiemelésével.
Célközönség
Az sem mindegy, kire célzol pontosan, hiszen vannak “drágább” célközönségek is. Facebook hirdetésben mindenki mindenkinek konkurense, így a pontos célzás beállítása mellett arra is figyelni kell, milyen státuszú embereket találnál be a kampányoddal. Általában a magasabb jövedelmű közönségek jóval drágábbak is, hiszen rájuk sok vállalat pályázik.
Nem mindegy a tanulmányi eredmény, a nem és különösen az életkor sem.
Nem célszerű például unalmas grafikával próbálkozni fiataloknál, de az animált, modern mozgóképes hirdetés lehet nem fog működni a 60+-os korosztálynál.
Kreatív tartalom
Nagyon fontos, hogy az adott kreatív tartalom illeszkedjen a célközönséghez, a márkához. A hirdetéseknek is van már egy felhasználói élmény faktora, ezért figyelj oda, milyen kreatívot teszel a célok mögé.
Figyelni kell a trendeket, és lépést tartani, még inkább lekörözni, a konkurenciát.
Nem hiába emlegetjük annyira a változatos kreatívot: a Facebook kifejezetten előnyben részesíti az izgalmas megoldásokat és azt, ha valóban élményt is adsz a hirdetéseddel.
Időintervallum
A hirdetések kifutásában az is fontos, hogy például 1 hétre, vagy 1 hónapra tervezed a hirdetéseket. Ha egy hétig hirdetsz, a Facebook gyakran nem tud jól optimalizálni, ezért érdemes hosszabb kampányokkal dolgozni, vagy olyan üzenetekkel, amelyek már beváltak 1-1 rövidebb kampány esetén.
Emellett azt se felejtsd el, hogy az évnek vannak olyan szakaszai, amikor “több a licitáló”, mint pl. egy karácsonyi időszak, így ez is nagyban befolyásolja a hirdetés teljesítményét.
CPA, CPM, CPC: mit jelentenek ezek?
Mi alapján fizetsz a Facebooknak? Jó lenne tudni, igaz? Az alábbiakban segítünk kicsit kibogozni, mik is állnak a rövidítések mögött.
CPA
CPA, avagy Cost per action.
A Facebook csak akkor vonja le a pénzt tőled, ha létrejött a kitűzött cél, például alkalmazásletöltés.
CPM
CPM, avagy Impression alapú fizetés, 1000 megtekintésenként. Tehát a költségek 1000 emberenként fognak számlálódni, de nem biztos, hogy új embereknek jeleníti meg a hirdetést: szimplán csak a megjelenésekért felel.
CPC
Cost per click, azaz a kattintásonkénti fizetés. Csak akkor kell fizetned a hirdetések után, ha rá is kattintottak arra. Tehát ha látják a hirdetésedet, a Facebook nem számítja fel neked az összeget, csak ha kattintanak.
Miért fontos a hirdetés optimalizálás?
A sikeres hirdetés sokszor az optimalizáláson, a költségekkel való zsonglőrködésben rejlik. A Facebook már több lehetőséget is kínál erre: például ott van az A/B tesztelés, ahol különböző kreatívokat és/vagy célcsoportokat is bevethetsz, majd a Facebook megmutatja neked, melyikkel jársz jobban.
Használd ki a lehetőségeket, és ha nem működik a hirdetés, optimalizálj!
Mennyibe kerül a Facebook hirdetés?
Habár nagyon szegmensfüggő, hogy kb. itthon mennyibe kerül egy kattintás, azért vannak átlagos értékek.
A Blue Marketing esetében például a legolcsóbb kattintás/hirdetés 2020-ban 3 Ft volt egy médiaoldalnál.
Ha kattintásra / landing page view-ra (érkezési oldal megtekintésre) optimalizálunk, akkor nagyjából 20-70 ft-os költségre számíthatunk témától függően, a vásárlások konverziós költsége pedig termék és kreatív függő általában.
Azonban a konverziós célú hirdetéseknél mindig drágább egy kattintás, ebben az esetben kap egy 1,3-1,7x szorzót maga az ár, és az elérés is csökken. Ettől függetlenül megéri, mert a Facebook abban segít nekünk, amit szeretnénk.
Néhány tipp, hogy jól költsd el a pénzed Facebookon
Végezetül pedig néhány tipp, amivel hatékonyabb lehetsz a hirdetéseiddel:
- árrés kiszámítása: ez alapján meg tudod határozni, mennyit is szánj hirdetési költségre úgy, hogy még megérje;
- a kreatívok és célközönségek variálása: a kreatív fontosabb, mint gondolnád, hiszen kiválóan szegmentálhatsz is vele;
- konverzió, forgalomterelés: sosem rossz, ha a honlapodra irányítod a leadeket;
- remarketing listák: a méret számít! Ha túl kicsi, vegyük tágabbra a célzást;
- célközönség beható ismerete: a stratégia sokat mutat, ne felejtsd el, mit szeretnek és mit akarnak a vásárlóid.
Ha úgy érzed, jobban megbízol a profi szakemberekben, keress minket és segítünk elérni a céljaid!